
Jak stać się ekspertem?

Ostatnio dość często trafiam na kobiety, które wymiatają w swoim fachu, ale totalnie nie czują się ekspertkami. Dziewczyny mają masę wiedzy, zadowolone klientki, ale ciągle plącze się za nimi myśl, że to jeszcze za wcześnie, żeby zacząć dzielić się wiedzą. I zaczęłam się zastanawiać. Kiedy jest ten moment, w którym śmiało mogę o sobie powiedzieć, że jestem ekspertką? Co muszę umieć? Jakie mieć doświadczenie? Jak stać się ekspertem?
Opowiem Ci moją historię. Kilka lat temu zaczęłam dość mocno interesować się social mediami w kontekście profesjonalnego prowadzenia konta. Byłam zdeterminowana, żeby być influencerką, ale po pierwsze totalnie nie wiedziałam, o czym miałabym mówić no i jak miałabym stać się ekspertem w tym co mówię.. A po drugie jak tylko pomyślałam, że miałabym pokazać się do kamery, umierałam ze wstydu. Logiczne, że zabrakło mi podstaw i marzenia o karierze influencerki musiałam odłożyć na długo.
Piszę ten artykuł 10 lat później. W tym czasie social media ewoluowały setki albo tysiące razy. Pojawiły się nowe kanały, sposób odbioru treści przez użytkowników diametralnie się zmienił, a ja wróciłam do marzenia porzuconego przed laty. Przez te 10 lat zrobiłam kilka kursów związanych z prowadzeniem konkretnych platform, czytałam każdy artykuł o wprowadzanych zmianach i obserwowałam najbardziej wpływowe influencerki, zastanawiając się, dlaczego właściwie zdobyły tę popularność. A nawet zatrudniłam się w agencji, dzięki której dowiedziałam się, jak wygląda współpraca z influencerami od tej drugiej strony, poznawałam nowinki branżowe i uczyłam się tych wszystkich lejków sprzedażowych.
Czy mogę się nazywać ekspertką? Zdecydowanie! Czy czuję się nią? Jeszcze niekoniecznie.
A wiesz dlaczego?
Bo ciągle zgłębiam wiedzę. Uczę się, czytam i doświadczam, ale nie wykorzystuję tego w praktyce.
To znaczy, nie wykorzystywałam — do czasu. Bo ten rok zdecydowanie jest dla mnie rokiem robienia użytku z wiedzy, którą przez te wszystkie lata gromadziłam. I za cel postawiłam sobie znalezienie odpowiedzi na pytanie „jak stać się ekspertem”.
Jak wykorzystać wiedzę i budować wizerunek eksperta?
Podrzucam Ci kilka pomysłów na to, jak poczuć się ekspertką i zrobić użytek z biblioteki, którą masz w głowie.
- Załóż konto w mediach społecznościowych i dziel się wiedzą. Gdzie założyć konto i jak wystartować? Wszystko zależy od tego, to jest Twoją grupą docelową.
- Dołącz do tematycznych grup i rozwiązuj problemy użytkowników. Będziesz coraz bardziej widoczna i rozpoznawalna w branży.
- Zbieraj dowody. Wszelkie opinie klientów, osiągnięte sukcesy czy certyfikaty będą potwierdzały i Tobie i wszystkim wokół, że jesteś ekspertką.
- Uwierz w siebie. Twoi klienci i odbiorcy wyczują, że nie do końca wierzysz w to, co mówisz i kim jesteś. Najpierw przekonaj samą siebie do tego, że jesteś ekspertką, a cała reszta za tym pójdzie.
Ola Gościniak i Janina Bąk w 2023 roku przeprowadziły badania, z których wynika, że aż 60% kobiet uważa, że ich wiedza nie jest wystarczająca! Zdecydowanie mamy tu pole do pracy. Pełen raport przeczytasz tu.
Ekspertka to nie tylko ktoś, kto ma ogromną wiedzę – to także osoba, która się nią dzieli i nie boi się działać.
Możesz mieć na koncie lata nauki, kursów i doświadczeń, ale jeśli nie zaczniesz wykorzystywać tej wiedzy w praktyce – zawsze będziesz czuła, że „jeszcze nie czas”. A może właśnie teraz jest ten moment?
👉 Zapisz się na mój newsletter, w którym poruszam tematy związane z pewnością siebie w życiu i biznesie.
Zobacz również
